The statistics are striking : 55% of people in France give up on healthcare at one time or another, having been unable to book an appointment within a reasonable length of time (source : Ifop 2014). Over 30% of those surveyed stated that they visited an accident and emergency department because they could not receive treatment in their town. Moreover, these hospital admissions cost social security several hundreds of euros, rather than the tens of euros charged elsewhere.
How can one cater effectively for patient lifestyles and needs, as well as the changes affecting society, while also reducing healthcare costs ?
Under the impetus of the founders of Médecins 7/7 and based on an approach that demystifies the doctor-patient relationship, Super regular and AKT2 created an interior space that allows patients to be heard and to receive answers and support at each stage of their visit.
We designed the premises to be soothing, comfortable and friendly. We worked on waiting time perception in the hope of alleviating often stressful situations. Different colours for each area highlight their individual functions and demarcate the different stages in the cycle, whether the patient is speaking to a receptionist, waiting to be seen or being examined by a doctor.
Not only does the project’s overall design exude positive energy, it enables surgeries to be easily duplicated and quickly identified as healthcare providers in urban areas.
Identité de marque / identité de lieu / direction artistique / webdesign / pictogrammes
De l’hospitalité aux soins
Médecins 7/7 redéfini l’accueil, l’accès aux soins et l’accompagnement des patients.
Un constat très simple : 55% des français renoncent aux soins faute d’obtenir un rendez-vous dans un délai raisonnable (source Ifop 2014). Plus de 30% des personnes interrogées déclarent s’être rendus aux urgences des hôpitaux pour ne pas avoir réussi à se faire soigner en ville. Une admission facturée à l’assurance maladie plusieurs centaines d’euros contre quelques dizaines ailleurs.
Comment répondre positivement au style de vie des patients, à leurs attentes, au coût des soins, aux évolutions de la société ?
Sous l’impulsion des fondateurs de Médecins 7/7, avec une approche décomplexée du rapport médecin-patient, Super regular et AKT2 ont créé un lieu qui se vit comme une déambulation basée sur l’écoute, la réponse et l’accompagnement.
Nous avons conçu un lieu axé sur la sensation d’apaisement, de confort et de chaleur. La perception du temps d’attente est travaillée pour tenter de remédier à des situations souvent stressantes. Un traitement couleur par zone permet de marquer les différentes fonctionnalités du lieu et les états traversés par chaque individu : tour à tour celui qui attend, celui qui rencontre, celui qui est écouté.
Pensé pour que les cabinets puissent être dupliqués et identifiés rapidement comme des lieux d’accueil dans la ville, le design global du projet communique une énergie positive.
Architecture
> AKT2 - Rebecca Plisson
Photography
> Aurélie Jeannette
Illustration
> Denis Carrier
> Jean-Philippe Duroux
Web development
> Quentin Supernant